Kontroll vecka 40

Vecka 40 - känns nästan lite overkligt att säga det! Idag fredag är det bara tre dagar kvar till BF. Vi längtar! Jag sover förvånansvärt bra om nätterna, behöver t ex knappt gå upp på toa det händer bara ibland.

Igår var jag på kontroll hos BM. Hon hade sett resultatet från UL och var inte alls orolig för att han inte växt eller var för liten längre. Även om SF-måttet inte ökat sen sist heller. Jag hade tydligen en "ytte-pytte liten" mage, måttet låg på 30-31 cm bara. Det kan bero på att han ligger vääldigt långt ner nu. Jag trodde att det skulle kännas annorlunda också, men jag är förvånansvärt rörlig ändå haha. BM var i alla fall väldigt nyfiken på hur stor han kommer vara, då han varit så svår att uppskatta. Hon tror inte att han är så lång - vi får se!

När jag skulle lägga mig på britsen sa hon att jag fick en sammandragning och undrade om jag kände det. Inget som jag tänkte på direkt, det är mest om jag är helt avslappnad och känner på magen med handen så märker jag ju att den är hård. De är alltså inte särskilt kraftiga. BM frågade om de kommer regelbundet, men det kunde jag inte heller svara riktigt på, haha. Märker oftast knappt av dem tror jag, särskilt inte om jag är sysselsatt med något. Nu har de (nog) dock ökat i antal och lite i intensitet med skulle jag tro. Att jag upplevde dem som så lindriga sade hon kan underlätta latensfasen, att jag inte känner av den så mycket! :) Hoppas på det, haha.

Något som skiljde sig från tidigare besök var att blodtrycket gått upp lite, det har annars legat på en jämn nivå. Det kan vara ett tecken på att det närmar sig nu sade hon då det brukar stiga precis innan, och i så fall är det ju posititvt. För säkerhets skull ska jag i alla fall dit på tisdag nästa vecka och kontrollera. Får jag ex huvudvärk och svullnar mkt ska jag kontakta förlossningen, då kan det väl bero på havandeskapsförgiftning. Min egen känsla säger att det kanske inte dröjer såå länge till, tror inte själv att jag kommer gå över så mycket (sambon säger tvärtemot - enligt honom blir det januaribebis!).

Magen i vecka 39. Ett SF-mått som knappt är 31, och vågen visar 12 kg plus. Tänk att den där magen snart är borta... det mesta i alla fall! Kommer nog sakna den liite, men det blir skönt att återfå den fulla rörligheten igen. Och så kommer vi såklart ha något som är så mycket bättre, en liten bebis hos oss att beundra och sniffa på! :)


Kommentarer
Postat av: Stina

Åhh vad spännande, du har verkligen något fantastiskt att se fram emot! Stort lycka till med allt :D

2009-12-18 @ 14:05:22
URL: http://stinalee.se
Postat av: Erika

ja det är väl extra lätt att falla dit för allt onyttigt såhär i juletider, men det är inte mer än rätt ;) är det jul så är det, hihi! oj vad stor o fin magen blivit nu! var ju ett tag sedan jag kikade in här! hoppas du mår bra?

2009-12-18 @ 16:07:56
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Oj där klara du dig bra ;) +12 kg, själv gick jag upp 27 kg! haha men jag var ganska så sockerberoende! :)

2009-12-18 @ 19:10:39
URL: http://jassenilsson.blogg.se/
Postat av: Jasmine

Men va skönt jag samlade på mig jätte mycket vatten, som tur var har jag gått ner alla dem 27 kg och lite till! :) Kram

2009-12-19 @ 11:32:45
URL: http://jassenilsson.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Ditt namn, tack!
Kom ihåg mig?

Har du någon mail? (publiceras ej)

Har du någon blogg som jag kan besöka?

Vad är det nu du vill säga?

Trackback
RSS 2.0